Veel mensen blijven dit jaar naar verwachting in eigen land, daar schreven we onlangs op Finfin al een artikel over. Een reisverzekering is dan minder urgent, al kan er in Nederland natuurlijk ook iets met je bagage gebeuren.

Maar er zijn ook mensen die toch naar het buitenland gaan, soms op een al geplande reis. Hoe zit het dan met de dekking van je reisverzekering? Die hangt erg af van de code die het ministerie van Buitenlandse Zaken aan het land van jouw bestemming geeft.

Code geel

Wie naar een land reist met code geel is gewoon verzekerd voor alle zaken die de reisverzekering normaliter ook zou verzekeren. Maar het kan natuurlijk gebeuren dat de code tijdens jouw verblijf op oranje springt. De regering heeft al aangegeven geen Nederlanders te gaan repatriëren, zoals gebeurde bij de eerste uitbraak. Dat risico neem je nu bewust zelf en je moet zelf zien terug te komen. Een uitzondering is een pakketreis: vaak zal een reisorganisatie wel proberen mensen terug te halen. Het is verstandig om dit vooraf te overleggen met de reisorganisatie. Ook kan het zijn dat je zelf ziek wordt: bij een medische noodsituatie is repatriëring vaak weer wel gedekt.

Code rood en oranje

Reis je echter naar een land met een oranje of rode code, dan kán het zijn dat de reisverzekeraar helemaal geen dekking biedt. Maar het kan ook zijn dat de verzekeraar nog wel de zaken wil dekken die niets met corona te maken hebben, zoals diefstal van bagage. Ook hier geldt dat het het beste is om dit vooraf te controleren.

Op deze pagina kun je de actuele reisadviezen zien.

Annuleren

Wil je van je reis afzien omdat je het toch niet helemaal vertrouwt, dan komt dat voor eigen rekening. Je kunt niet vanwege de coronacrisis een beroep doen op je annuleringsverzekering. Alleen wanneer je ruim voor ‘corona’ hebt geboekt, dan kan het zijn dat het nog in de dekking zit. Je kunt natuurlijk nog wel proberen om je reis om te boeken naar een later tijdstip.

Verzekering niet meer nodig

Heb je een kortlopende reisverzekering voor een specifieke reis geboekt die nu niet doorgaat, dan kun je die opzeggen en de premie terugvragen. Dit geldt niet voor de annuleringsverzekering. Voor een doorlopende reis – en annuleringsverzekering geldt geen compensatie van betaalde premie, uiteraard kun je deze verzekering wel opzeggen per eerste contractvervaldatum en daarna dagelijks met een opzegtermijn van een maand.

Terug